tisdag 6 maj 2014

VHWT - Västerhaning Walking trail, 2 maj - tillsammans med gitte.m

För ett tag sen la gitte.m märke till denna nya trail i vår egen hemkommun och då bestämde vi oss direkt för att vi skulle gå den tillsammans. Sen tog det ett tag innan vi lyckades sammanstråla en hel dag. Klämdagen den 2 maj lyckades vi samordna oss och vi begav oss ut redan innan nio på morgonen; jag, gitte.m och hennes lilla M på 1 1/2 år. Japp, vi tog med oss barnvagn och hoppades, trodde, att alla skulle vara tillgängliga. Jodå, de gick att logga med barnvagn även om vi emellanåt fick turas om att vakta vagnen.

10 timmar, 17 km och 42 cacher loggades. Vi tog 37 av de 40 cacherna i trailen, de tre Konstinstallationerna (VH Konst 1 - Ljusinstallation, VH Konst 2 - Fossil, VH Konst 3 - Källan i skogen) samt 2 stycken cacher som låg "på vägen" (Falskmyntarna & Hammarbergsvägen). Gitte.m tog några fler extra-cacher, såna som jag tog förra året när jag var ute och cyklade längs med Kustlinjen.

Det konstigaste med själva loggandet på nätet tycker jag är att få matten att gå ihop. Jag hade 159 loggade innan dagen började, och 199 när dagen var slut. Får någon annan ihop det?

VHWT
Längs med trailen var två mugglade och inaktiverade när vi var ute, och en kunde vi inte finna hur mycket vi än försökte. Frustrerande, men någon gång måste man ge upp. Den strapatsen gav oss bara en sak; en fästing på lilla M.
Trailern var riktigt rolig, och motiverande, att tillryggalägga. Det var första gången jag var ute och loggade såhär många cacher på en och samma dag, att det var möjligt har jag mycket att tacka min Garmin etrex 30 för - speciellt eftersom att GPS-enheten på min iPhone var opålitlig den här dagen. Gitte.m använde sig av luren hela dagen, men så gjorde hon av med hela batteritiden plus ett rejält extrabatteri också som laddade upp luren två gånger samtidigt som hon cachande medan den laddades.
Självklart fanns det några cacher som stod ut under dagen. Jag gillade multin (Ivar Lo Johansson) skarpt, och hade faktiskt önskat en multi till under rundan, eller varför inte en myst? Nu är jag inte premiummedlem för närvarande så jag kanske har missat eventuella premiumcacher. Den traditionella cachen som fick min favoritpoäng för dagen var VHWT 009 - RAL 7023, en riktigt fyndig och välarbetad cache som förgyllde vår dag och gav massor av inspiration. Vi fann den på andra försöket och hade troligtvis värmt upp geocachingögonen vid det laget.

Hammarbergsvägen
Jag hade inte tänkt nämna de extra-cacher vi loggade under dagen, men den här måste jag nämna då jag ocg gitte.m faktiskt blev STF*! Det visade sig att cachen hade lagts ut så sent som dagen innan! Ibland har man tur!

Konstinstallationerna
Nu var vi visserligen ute i dagsljus, men jag måste ändå tyvärr säga att jag blev lite besviken... Kanske hade jag inte kulturfunktionen igång på mina geocachingögon, men jag såg faktiskt bara en av konstinstallationerna, och den jag såg blev jag inte något vidare imponerad av. Jag kanske kan ta mig förbi någon annan gång och förhoppningsvis uppskatta de mer. De var iaf alldeles lagom svårhittade. 

Det var svårt att ta kort under dagen utan att riskera att röja en cache, men här kommer några stycken iaf:

Ibland är de bästa gömmorna "hidden in plain site".
gitte.m och lilla M

Den här vägen...
 
...tycktes aldrig ta slut.
gitte.m blev helt lyrisk över att se gullvivor!
Min nya bästa vän <3
Det syns inte... men det här är ett bageri som spred
en gudomlig doft av kanelbullar.
I slutet av trailen passerade vi detta lilla underbara hus,
vi diskuterade om det kanske kunde vara K-märkt?

Över lag var detta en riktigt bra dag!

Happy hunting!
/Milla

*STF = Second to find

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar