lördag 17 maj 2014

Bokbytarevent 16 maj - mitt allra första event!

Solen sken och termometern visade 20 grader varmt när jag klev av Djurgårdsfärjan utan för Gröna Lund. Det var dags för mig att för allra första gången "attenda" ett event. Eventet passade mig som handen i handsken eftersom att jag älskar att läsa och att byta grejer med varandra tycker jag är bland det bästa som finns. Du får något jag inte längre behöver och jag får något jag verkligen behöver - i detta fall ny läsning. När jag klev av Djurgårdsfärjan med fjärilar i magen och nästan, nästan ville kräkas av nervositet så visste jag inte att denna kväll skulle ge mig så mycket mer än bara en god bok.

Eftersom att GPSen i min iPhone numera inte är att lita på och ibland tror att jag är 2 mil längre bort än jag vet att jag är så tog jag fram min Garmin och matade in korrdinaterna för eventet. Jag hade också en tanke om att ifall jag går med GPSen framme så kanske andra som ska till eventet ser mig innan jag ser de medan "vanliga svenssons" bara tycker att jag går runt med en tjockismobil eller undrar vad fan jag gör med en GPS utanför bilen eller på torra land.
Det är banne mig svårt att fota skärmen...
Jag hade ett hum om vart jag skulle, även om jag bor söder om stan så ser jag mig själv som Stockholmare och väl bevandrad i stan. För att inte tala om de 7 säsongen (5 somrar och två vintrar) som jag arbetade på Gröna Lund...

När jag väl var framme så damp jag helt sonika ner på nollan med GPSen i knät, njöt av solen och väntade....
Utsikt Vasamuseet
Utsikt Junibacken
  
Utsikt Nordiska museet (tror jag)
Jag var ungefär en kvart tidig, men när klockan började närma sig eventdags såg jag tre personer som stod och pratade med varandra. De såg väldigt öppna och trevliga ut och den ena av de, den enda killen, höll i något som jag tänkte kunde vara en loggbok. När sen en av tjejerna la ner en bok på en jacka på marken tänkte jag att "det kan ju vara värt att gå fram, hålla upp GPS och bok och fråga om jag har kommit rätt". Så jag gjorde det, och visst hade jag kommit rätt.
Och alldeles snart trillade fler och fler deltagare in och fler böcker, och Travel bugs, hamnade på jackan på marken.
Böcker samlas och rackables fotas.
Det jag hade fått berättat för mig stämde rätt bra: vi geocachare är ett trevligt folkslag. Vi var mellan 15-20 stycken varav två turister som bara hastade förbi och signerade loggboken och tre kom ända från Dalarna tidigt imorse enkom för detta event... och för att få geocacha lite i Stockholm såklart. jag frågade en av de hur många de hade loggat och dittills var det ca 18, men de hade bl.a. gamla stan kvar innan de skulle ta tåget hem igen framåt kvällningen. Än sken solen och hade några timmar kvar på himlen när eventet tog slut vid halv sju-tiden.
En stund in på eventet insåg jag att det var alla TB's och coins som folk hade tagit med sig som fotades för att sedan kunna loggas som "upptäckta". Flera cachare hade också namnskyltar som gjorde att man kunde "upptäcka" de genom att logga numret på deras skylt. En rätt rolig ingrediens i det hela, speciellt när det såg ut som om en cachare fotade en annans bröst eller rumpa. Vanliga svenssons runtomkring oss måste tyckt det hela såg rätt kul ut, om de ens såg oss.
Eftersom att jag fotade massor av fina Trackables så lägger jag in de bilderna i ett eget inlägg så slipper det här inlägget bli så satans långt. Och mes hänsyn till andra inblandade avstår jag från att publicera name tags och TB-koder i så hög grad jag kan.
Till slut hade vi ett litet smörgåsbord med böcker, TB och coins.
Ganska lagom med folk om ni frågar mig...
rätt skönt såhär första gången menar jag.
Dalmasarna fotar coins och annat som ska skulle stanna i Sthlm.
Bokintresse, social samvaro och geocachingglädje spirar.
Cachinghistorierna var oerhört intressanta och skrattet dånade
ut över ängen.
Det diskuterades allt som har med geocaching att göra, från utrustning och resor till hur man löser eller bygger en multicache eller en mysterycache. Jag har lärt mig så himla mycket, och jag kommer väl ihåg mindre än hälften. Men resten ligger där i bakhuvudet, som mbis sa, tills jag går på andra event och hamnar i liknande diskussioner igen.

Nej, det är inte hennes bröst som dalmasarna kollar in... ;)
Eventet var en timme långt men jag stannade ca 1 1/2 timme efter det och diskuterade mystar med tre eventdeltagare: allund, MrsL-66 och Clownslayer. Jag hade ingen aning om att det låg så mycket pill bakom en mystery cache med svårighetsgrad 4 och uppåt.
Allund, mbis, clownslayer och tulliboy diskuterar mystar
och programeringsprogram.. hua.
Och nu har jag fått massor av tips på hur jag ska tackla de mystar jag har fastnat på, nu ska jag och gitte.m ha mystverkstad! Kanske någon dag när solen inte skiner såhär underbart bra.
De här böckerna kom jag hem med efter eventet.
Happy hunting and gathering!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar