måndag 17 juni 2013

Första besöket i Lännaskogens naturreservat, 17 juni

Idag tog jag GeoTerriern och gjorde en utflykt jag funderat på ett bra tag nu. Enligt kartorna ska det finnas väldigt bra cykelbanor och breda stigar i hela Lännaskogens naturreservat och området känns också rätt överkomligt arealmässigt men jag tänkte att det kan ju vara bra att ta bussen dit en gång och gå runt lite och få en känsla för framkomligheten - speciellt innan jag rekommenderar det till min vän gitte.m som har barnvagn.

När vi väl kom dit så upptäckte jag först och främst att det var just ett reservat, det fanns inte utmarkerat på några av de kartor jag hade kollat på men jag hade läst någon logg om det när jag rekat runt bland eventuella cachar att ta... så jag hade ett hum. Sen upptäckte jag också att nej, det går inte att ta cykeln längs med cykelbanorna som fanns på kartan. De förbryllade mig faktiskt väldigt mycket. Dels verkade slingorna inte riktigt stämma överens med verkligheten, en slinga vi följde slutade tvärt under en stor myrstack. Jag letade runt men såg ingen fortsättning och fick vända om och ta en annan stig. Och det andra som förbryllade var att om det är cykelbanor, så är det nog off-road mountainbikebanor och inget annat. Jag är glad att jag tog den här vandringsrundan innan jag tar cykeln, för nu vet jag att jag inte kan cykla mellan de olika delarna av reservatet utan måste cykla till en plats (A) för att ställa cykeln och sen gå en runda och sen komma tillbaka till (A) för att cykla hem igen. Det innebär ju också att antalet cachar att ta under en dag blir något mer begränsat & att det inte kommer kännas lika självklart att återkomma till sådana cacher som jag bommat på; idag bommade jag t.ex. både på Lännaskogen 1 & Lännaskogen 2. De två kan nog komma tillbaka till vid något tillfälle i sommar och ta tåget till Trångsund, de var hyfsat lätta att hitta till (dock inte att hitta).

Vi tog oss till fots från Länna industriområde till Magelungen och sen till pendeltåget (J-Trångsund) som tog oss hem. Jag hade tänkt gå runt mer i området och leta efter ett par cachar till längs med 6km-slingan (som startar vid Magelungen) men det var riktigt varmt ute idag och jag märkte att GeoTerriern behövde hem och vila och svalkas. Det är inte min hund, och han har såna där fästingdroppar i nacken, så jag kan inte låta honom bada var han (eller jag) vill och svalkas så för att kunna vara ute lite längre. Hade det varit min hund hade vi parkerat oss vid Magelungen, tagit oss ett dopp eller två, vilat lite och sen gett oss iväg ett par timmar till.

Så vilka cachar fann vi då? Jo, den första vi letade efter hette Minnesstenen i Lännaskogen och hittades lätt. Jag gillar såna där cachar som tar en till platser som betyder något för utläggaren (mitt svenska ord för engelskans CO = Cache Owner). Jag var riktigt glad att jag idag tog rätt skor, även om jag senare när vi gick på asfalt hem, hade önskat att jag hade tagit de andra med i ryggsäcken... Kängor på asfalt är ingen skön känsla, speciellt inte kängor man köpt i syfte att använda i skogen och som är anpassade därefter.
Den sista cachen vi gav oss på ledde till rivsår på benet, eftersom att vi som vanligt hade valt fel håll att komma ifrån, men hittades lätt tack vare ledtråden. Den cachen hette Torpet Djupån och om jag bara hade lagt lite mer vikt vid just namnet på cachen så hade jag nog sluppit riva upp benet mot berget.

Den här skylten mötte oss när vi kom till den inre gränsen av
industriområdet. Vi gick av buss 835 på Truckvägen.
Minnesstenen i Lännaskogen
Man får tydligen inte cykla i reservatet,
och hunden måste vara kopplad (inget nytt).
Kopplad hund - check!
Fikapaus längs med 6km-slingan, på väg mot cachen med
namnet Lännaskogen 1.
Här var det någorlunda "obrant" så jag lyckades
ta ett foto, sen bar det verkligen uppför!
Försökte även ta ett foto när vi väl var uppe,
men det är svårt att fota nedförsvinkel...
Tog ett foto på utsikten på toppen, där ser man
att vi är i höjd med trädtopparna som kommer
ganska abrupt, då kanske man kan ana hur brant
det var...
Väl på toppen var det dags för en vilopaus...
Cachen med namnet Torpet Djupån tog vi oss
an från fel håll och då händer sånt här.
Jag rekommenderar verkligen Lännaskogens naturreservat för alla geocachare som tycker om varierande och utmanande terräng!

Happy hunting!
/Skogsmusan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar